۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

نفوذ سیاسی فلسفه علم را وارد دانشگاه‌های ایران کرد

فلسفه علم - نفوذ سیاسی فلسفه علم را وارد دانشگاه‌های ایران کرد

عضو هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه ورود فلسفه علم به دانشگاه‌های ایران بیشتر مدیون اتفاق و تصادف است، گفت: برخی از افراد که از نفوذ سیاسی و اجرایی برخوردار بودند فلسفه علم را وارد دانشگاه‌های ایران کردند.

دکتر حسین شیخ‌رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چگونگی ورود فلسفه علم به دانشگاههای فنی و مهندسی کشور گفت: فلسفه علم در غرب به اندازه خود فلسفه قدمت دارد، زیرا چیستی علم و سازوکار این جهان همواره مورد پرسش متفکران بوده است. پس از وقوع انقلاب علمی در غرب و تغییر معنای علم به «ساینس» نیز دانشمندان و فلاسفه پرسش‌های فلسفی درباره علم داشتند.

وی درباره تاسیس دپارتمان‌های فلسفه علم در غرب گفت: با افزایش توجهات به فلسفه علم در نیمه نخست قرن بیستم، زمینه برای ایجاد دپارتمان‌های فلسفه در غرب فراهم شد. کنجکاوی درباره علم همواره در میان فلاسفه وجود داشته است، اما به دلیل پیشرفت ‌چشمگیر علم و به ویژه فیزیک در ابتدای قرن بیستم این کنجکاوی بیشتر شد و فلاسفه بیشتری در این باره به نظریه‌پردازی پرداختند که این امر در تاسیس دپارتمان‌های فلسفه علم خود را نشان داد.

شیخ‌رضایی ورود فلسفه علم به فضای دانشگاهی ایران را بیشتر مدیون نوعی اتفاق و تصادف دانست و گفت: برخی اشخاص به عنوان افرادی که به فلسفه علم علاقه داشتند و به نوعی بانیان این رشته در ایران قلمداد می‌شوند، از نفوذ سیاسی و اجرایی برخوردار بودند و با استفاده از همین نفوذ، فلسفه علم را وارد دانشگاه‌های ایران کردند. بسیاری از رشته‌ها مانند فلسفه علوم اجتماعی یا فلسفه هنر که طرفدارانش نفوذ اجرایی نداشتند همچنان وارد دانشگاه‌های ما نشدند یا بسیار دیرتر از فلسفه علم دارای دپارتمان شدند. بنابراین ورود این رشته به دانشگاه‌های ما چندان سیستماتیک نبود و به اتفاق وابسته بود.

وی درباره انگیزه‌های بانیان این رشته در ایران گفت: نصر به نوعی از تاریخ علم اسلامی و همچنین تفاوت علم جدید و قدیم معتقد بود و به همین دلایل، به فلسفه علم توجه داشت. گلشنی معتقد بود که رویکرد پوزیتیویستی نفوذ زیادی در میان دانشمندان ما دارد، او با فسلفه علم به دنبال اثبات این موضوع بود که علم تنها آن چیزی که پوزیتیویست‌ها می‌گویند. انگیزه‌های این افراد متفاوت بود، اما به هر حال هر سه آنان طرح بحث فلسفه علم را برای جامعه مفید می‌دانستند.

عضو هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این سوال که آیا فلسفه علم در ایران به کارکردهایی که برای آن در نظر گرفته شده بود رسیده است، گفت: فلسفه علم یک رشته دانشگاهی است و برای ارزیابی این رشته باید آن را با معیارهای دانشگاهی سنجید. فلسفه علم در حیطه‌های مختلف از جمله تالیف و ترجمه، در پانزده سالی که از تاسیس آن در ایران می‌گذرد، اگر نگوییم مطلوب است، اما رشد داشته است و نمی‌توان این رشد را انکار کرد.

شیخ‌رضایی ادامه داد: از ابتدای تاسیس این رشته تاکنون سطح علمی دانشجویان و پایان نامه‌های آنان رشد چشمگیری داشته و به طور کلی سطح علمی این رشته به طور محسوسی رو به پیش بوده است، اما این رشد به معنای مطلوب بودن آن نیست.

وی درباره نتیجه تعامل فلسفه و علم گفت: فلسفه علم نتایج مستقیمی برای دانشمندانی که مشغول کارهای درجه یک علمی هستند ندارد. این بحث بیشتر مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که درباره علم دغدغه‌های مفهومی دارند، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که فلسفه علم کمک مشخصی به دانشمند بکند.

این نویسنده و مترجم یادآوری کرد: فلسفه علم بخشی از فلسفه است که به موضوع علم می‌پردازد نه بحثی از علم که موضوع آن فلسفه باشد.

وی به برخی از کارکردهای اجتماعی فلسفه علم اشاره کرد و گفت: ارتباط تکنولوژی و جامعه، تکنولوژی و اخلاق، تولید علم و سیاست‌گذاری‌های علمی حوزه‌های عام‌تری هستند که می‌توان با رویکرد فسلفه علم درباره آنها نظریه‌پردازی کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰

ناآشنایی دانشجویان علوم انسانی با فلسفه علم به سطحی شدن علوم انسانی می‌انجامد

فلسفه علم - ناآشنایی دانشجویان علوم انسانی با فلسفه علم به سطحی شدن علوم انسانی می‌انجامد 

مدرس فلسفه علم دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با تاکید بر آشنایی دانشجویان علوم انسانی با فلسفه علم گفت: ناآشنایی این دانشجویان با فلسفه علم می‌تواند به سطحی شدن علوم و محدود شدن هر چه بیشتر آنها به پژوهش‌های میدانی پراکنده بیانجامد.

هادی صمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ایجاد کرسی‌های فلسفه علم در دانشگاه‌های غربی گفت: هرچند فلسفه‌ علم در نیمه نخست قرن نوزدهم به ‌عنوان رشته‌ای مستقل از معرفت‌شناسی در انگلیس شکل گرفت، اما نخستین دپارتمان‌هایی که به شکلی مستقل از فلسفه با عنوان «تاریخ و فلسفه‌ علم» شکل گرفتند به بعد از جنگ دوم جهانی مربوط می‌شوند که از آن جمله می‌توان به گروه تاریخ و فلسفه‌ علم در دانشگاه ملبورن استرالیا اشاره کرد که در سال 1946 تاسیس شده است.

 

این نویسنده و مترجم به ورود فلسفه علم در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران رشته فلسفه علم در مقطع کارشناسی ارشد در دهه 1370 به همت دکتر مهدی گلشنی در دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکتری در سال 1386 در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به همت دکتر موسی اکرمی تاسیس شده است.

 

وی با بیان اینکه «بسیاری از مجادلاتی که درباره علم در جامعه شکل می‌گیرد ریشه‌ در فلسفه علم و عدم توافق درباره‌ ماهیت علم دارد» گفت: به عنوان نمونه می‌توان به دو بحث «طب جایگزین» و «علم دینی» در کشور اشاره کرد که طی چند سال گذشته محل اختلاف در فضای آکادمیک ایران بوده است.

 

صمدی توضیح داد: در سال‌های اخیر این سوال شکل گرفت که آیا هومیوپاتی رشته‌ای علمی همپای طب رایج است؟ پاسخ‌های مثبت و منفی به این پرسش پیامدهای عملی قابل توجهی دارد. پاسخ مثبت این انتظار را برای طرفداران هومیوپاتی ایجاد می‌کند که بخشی از برنامه آموزش پزشکی در دانشکده‌های پزشکی به هومیوپاتی تعلق گیرد و فعالان مشغول در این حیطه، همپای پزشکان طب رایج حق طبابت تاسیس مطب داشته باشند. در مقابل پاسخ منفی این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا پزشکی رایج با طرد ناموجه روش‌های درمانی جایگزین، بیماران نیازمند را از خدمات درمانی احتمالی محروم نمی‌کند؟ پرداختن به این سوالات در سطحی بنیادی‌تر به مجادلاتی درباره ماهیت علم بازمی‌گردد که مورد مطالعه فیلسوفان علم قرار می‌گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، علم دینی را یکی دیگر از ساحت‌های فلسفه علم دانست و گفت: درباره علم دینی نیز پرسش‌هایی مطرح است که پاسخ‌ به آنها را در فلسفه علم می‌توان پی‌ گرفت. رابطه علم و دین با یکدیگر، امکان اطلاق صفت دینی به علوم طبیعی و انسانی، چیستی رابطه میان واقعیت و ارزش و همچنین امکان به مخاطره افتادن عینیت علم توسط علم دینی از جمله مباحثی است که فیلسوف علم به آن‌ها می‌پردازد.

 

وی افزود: در حالی‌ که اندکی از موافقان و مخالفان امکان‌پذیری علم دینی در کشور به مباحث فلسفه علم در این حوزه توجه دارند، اما بسیاری از آنان بدون مطالعه کافی در متون متاخر فلسفه علم و در نظر گرفتن پیامدهای مباحث مطرح در آن متون برای دعاوی خود، به بحث درباره امکان یا عدم امکان علم دینی می‌پردازند. کما اینکه در بحث درباره جایگاه علومی مانند هومیوپاتی و انرژی‌درمانی، بسیاری از کسانی ‌که بر له یا علیه آنها سخن می‌گویند به مباحث فلسفی پایه توجه ندارند و به‌عنوان مثال نمی‌توانند وجوه علمی و فن‌شناسانه طب را از یکدیگر تمیز دهند، درحالی که تمایز علم و تکنولوژی بسیار محل بحث فیلسوفان علم بوده است.

 

صمدی یادآوری کرد: عمده افرادی که در ایران به مباحث فلسفه علم علاقمند می‌شوند دانشجویانی هستند که از رشته‌های فیزیک، مکانیک، ریاضی، و برخی رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند. طی چند سال گذشته از میان ده‌ها دانشجویی که در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه علم ثبت‌نام کرده‌اند، تنها چند نفر را می‌شناسم که فارغ‌التحصیل کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی باشند. این درحالی است که ابهام‌های موجود در پارادایم‌های رایج رشته‌هایی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد حیطه‌های مورد مطالعه آنها بیش از فیزیک و شیمی است.

 

وی افزود: ناآشنایی دانشجویان رشته‌های علوم انسانی با فلسفه علم می‌تواند به سطحی شدن علوم و محدود شدن هر چه بیشتر آنها به پژوهش‌های میدانی پراکنده‌ای بیانجامد که رابطه آنها با یکدیگر در هاله‌ای از ابهام است.

 

صمدی در پایان گفت: در دهه‌های گذشته کمبود متخصصان فلسفه علم امکان گنجاندن دروسی مانند «تاریخ و فلسفه روانشناسی»، «تاریخ و فلسفه جامعه‌شناسی»، «تاریخ و فلسفه اقتصاد» و «تاریخ و فلسفه فیزیک»، «تاریخ و فلسفه ریاضیات» را در برنامه درسی دانشجویان ناممکن می‌ساخت. اما در حال حاضر با فارغ‌التحصیلی صدها دانشجوی ارشد و ده‌ها دانشجوی دکتری چنین امکانی، دست‌کم برای دانشگاه‌های بزرگ کشور فراهم است هر چند هنوز در مواردی که چنین دروسی ارایه می‌شوند کمتر اتفاق می‌افتد که تدریس به متخصصان سپرده می‌شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

چگونگی ورود فلسفه علم به ایران

فلسفه علم - چگونگی ورود فلسفه علم به ایران 

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه تعامل فلسفه علم با حوزه‌های علمی سبب می‌شود هریک از این عرصه‌ها چیستی، توانایی‌ها و ناتوانی‌های خود و طرف مقابل را بهتر دریابد، گفت: اما مساله این است که هنوز تعامل درخوری میان علم‌ورزان و فلسفه‌ورزان علم پدید نیامده است.

موسی اکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نیازی که سبب شد فلسفه علم به عنوان شاخه‌ای از علوم انسانی در دانشگاه‌های علوم محض و مهندسی شکل بگیرد، گفت: اگر فلسفه علم را به معنای گسترده آن «علم‌شناسی» یعنی کوششی فکری برای شناخت چیستی و وی‍ژگی‌ها و نقش علم و نسبتش با دیگر حوزه‌های معرفتی بدانیم، تاریخ آن را ‌می‌توانیم به افلاطون و ارسطو برگردانیم و نشانه‌ها و نمونه‌های درخوری را نیز در آثار فیلسوفان غربی و همچنین آثار فیلسوفان مسلمان بیابیم. اما فلسفه علم به معنای دقیق‌تر از میانه‌های سده نوزدهم تا نخستین سال‌های سده بیستم شکل گرفت و اینک مانند شاخه‌ای از فلسفه یا یک فلسفه خاص به رشته‌ای بسیار توانمند تبدیل شده است.

وی افزود: گروه‌های آموزشی فلسفه مرکز اصلی شکل‌گیری و تدریس فلسفه علم در نهادهای جدید دانشگاهی بوده‌اند، اما آرام آرام توجه برجسته‌ترین فیزیکدانان، ریاضیدانان، زیست‌شناسان و دانشمندان سایر حوزه‌ها نیز به این رشته جلب شد.

این نویسنده و مترجم آشنایی با حوزه‌های علمی را از ملزمات پرداختن به فلسفه علم دانست و گفت: بی‌گمان هیچ فلسفه خوانده‌ای که آشنایی با یک یا چند علم نداشته باشد نمی‌تواند به فلسفه علم بپردازد. از این رو طبیعی است که فلسفه علم از یک سو در گروه‌های آموزشی فلسفی‌ای رشد کند که فلسفه‌پ‍ژوهان آنها دغدغه علمی و تأملات فلسفی در چیستی و توانایی علم داشته باشند و علم‌ورزان آنها نیز از چنان دغدغه‌ای برخوردار باشند. هر چه علم پیشرفت بیشتری داشته باشد این امر ضرورت بیشتری می‌یابد و روی‌آوری به فلسفه علم فزونی می‌یابد.

 شکل‌گیری کرسی فلسفه علم در دانشگاه‌های معتبر غرب

وی با اشاره به شکل‌گیری کرسی فلسفه علم در دانشگاه‌های معتبر غرب، گفت: دانشگاه‌های معتبر کشورهای غربی در سده بیستم گروه‌های آموزشی خوبی در زمینه‌های علم و مهندسی داشته‌اند. برای مثال دانشگاه‌های فنی-مهندسی استنفورد، پرینستون، هاروارد و کالیفرنیا-برکلی در حوزه علم نیز دانشگاه‌های خوبی بوده‌اند. ای بسا دانشمندان بزرگ برخوردار از دغدغه‌های فلسفی در این دانشگاه‌ها بالیده و فضا و سنت پرباری از تأملات علم‌شناسانه را پدید آورده‌اند و دغدغه‌های خود را به گروه‌های فنی-مهندسی نیز سرایت داده‌اند. این امر نشان‌دهنده ضرورت تأمل درباره چیستی، روش‌شناسی و توانایی علم برای تبیین رویدادهای ذیربط و کاربست آنها در فناوری و ایجاد تغییرهای دلخواه در طبیعت، جامعه، تن و روان انسان است.

این مدرس فلسفه علم بر مساعد شدن زمینه برای سامان دادن به فسلفه‌های خاص در ایران تاکید کرد و گفت: با وجودی که استادان و دانشجویان رشته‌های فنی و علمی کشور ما بیشترین نقش را در شعله‌ور ساختن فلسفه علم داشته‌اند، اما فلسفه علم همواره یک فلسفه خاص قلمداد می‌شود و شایسته است که با پدید آمدن دگرگونی‌هایی در برنامه رشته فلسفه، زمینه برای ایفای نقش راستین این رشته در پوشش دادن فلسفه‌های خاص، و از آن میان فلسفه علم پدید آید.

اکرمی با بیان این‌که فلسفه علم برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی شریف، در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد شد، گفت: این رشته سپس در دانشکده الهیات و فلسفه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد و در واقع این دانشکده پیشتاز تأسیس دوره دکتری فلسفه علم است. اکنون در کنار دو دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر سه دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات تهران)، تربیت مدرس، اصفهان و همچنین پژوهشگاه علوم انسانی این رشته را به عنوان شاخه‌ای فلسفی در چارچوب علوم انسانی راه‌اندازی کرده‌اند. مقطع دکتری مطالعات علم هم در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به صورت یک رشته فلسفی راه‌اندازی شده است. اکنون در ایران گروه‌های فلسفه در تولیت فلسفه علم پیشتازند هرچند بی‌گمان، یاری‌رسانی دانشمندان و مهندسان فرهیخته در دانشکده‌های فنی-مهندسی و علوم نقش بزرگی در بالیدن فلسفه علم در کشور ما خواهد داشت.

فلسفه علم الگویی برای سایر فلسفه‌های خاص

وی فلسفه علم را الگویی برای سایر فلسفه‌های خاص دانست و گفت: فلسفه علم به عنوان پیشرو فلسفه‌های خاص به یک الگو تبدیل شده است به گونه‌ای که همه فلسفه‌های خاص در مباحث و مسائل، رویکرد و روش، گستره‌های پژوهش، نسبت رشته مربوط با رشته‌های دیگر و همچنین با نهادهایی چون اجتماع، سیاست، فرهنگ و اقتصاد از فلسفه علم آموخته‌اند و می‌آموزند و البته به نسبت پیشرفت خود بر فلسفه علم تأثیر می‌گذارند.  

وی بر تاثیر فلسفه علم بر پویایی علوم مختلف تاکید کرد و بیان داشت: نمی‌توان این تاثیر را انکار کرد. فلسفه علم عهده‌دار بررسی و شناخت مسائل و مباحث مربوط به علم است، بنابراین نمی‌توان در حوزه‌هایی مانند جهت‌گیری‌های پژوهشی، روش‌شناسی‌ها، موضوع‌گزینی‌ها و اعتمادپذیری‌های دستاوردهای پژوهشی از دستاوردهای فلسفه علم بی‌نیاز بود. اما متاسفانه مسأله این است که هنوز تعامل درخوری میان علم‌ورزان و فلسفه‌ورزان علم پدید نیامده است تا هر یک به دیگری بهره دهد و از دیگر بهره گیرد.

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات درباره آثاری که تعامل فلسفه و علوم محض و فنی می‌تواند به همراه داشته باشد گفت: چنین تعاملی هر یک را توانمندتر خواهد ساخت و این توانمندی متقابلاً به دیگری انتقال می‌یابد. هریک بهتر و بیشتر چیستی و توانایی‌ها و ناتوانی‌های خود و طرف مقابل را درمی‌‌یابد و به توانمندسازی خود می‌پردازد و به دیگری یاری می‌رساند. البته شرح جزئیات چگونگی و آثار این تعامل نیاز به مجال بیشتری دارد.

وی در پایان، به چگونگی راه یافتن فلسفه علم چگونه به دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و گفت: در اواخر دهه 1330 تا آستانه پیروزی انقلاب چند کتاب و مقاله در زمینه‌های گوناگون فلسفه علم منتشر شد که شاید مهمترین آنها ترجمه کتاب «فلسفه علمی» فلیسین شاله از سوی دکتر یحیی مهدوی (انتشارات دانشگاه تهران) کتاب «فلسفه علوم» نوشته دکتر علی‌اکبر ترابی (انتشارات امیرکبیر، 1346) باشد.

اکرمی ادامه داد: تدریس این رشته در برخی از دانشگاه‌ها نیز از جمله در دانشگاه اصفهان، در دانشسرای عالی و در دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی) به صورت درسی اختیاری برای دانشجویان مقطع لیسانس آغاز شد. روشنفکران و دانشجویانی که به چنین مباحثی علاقه داشتند می‌توانستند آثاری را به فارسی و آثار بیشتری را به انگلیسی و برخی از زبان‌های دیگر پیدا کنند، اما به هر حال در دوران پیش از انقلاب چنین درسی و چنین نوشته‌هایی فراگیری امروزین را نداشتند و رشته‌ای  به این نام وجود نداشت. از سال 1358 به بعد بحث و کتاب و مقاله در این زمینه فزونی گرفت تا سرانجام در دهه هفتاد در تأسیس رسمی مقطع کارشناسی ارشد تجلی یافت که شرح جزئیات آن در این فرصت نمی‌گنجد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰